In het Hong Kong Science Museum is op 1 juni een unieke tentoonstelling geopend over Egyptische mummies. Deze tentoonstelling, bestaande uit honderden objecten en 6 originele Egyptische mummies, is voor 4 maanden in bruikleen van het British Museum. Na een week heeft de tentoonstelling al meer dan 30.000 bezoekers getrokken en kan als een van de meest succesvolle tentoonstellingen van het museum worden gezien.
Om het leven van de oude Egyptenaren te illustreren heeft het HKSM aan Globe Creative uit Hong Kong i.s.m. MCW / creative agency gevraagd additionele multimedia programma’s te ontwikkelen. Met deze vraag ging ons conceptteam aan de slag en bedachten we verschillende concepten. Uiteindelijk hebben we 2 concepten mogen ontwikkelen:
Projection Mapping – Journey to the afterlife
Een van de tentoongestelde mummies is van een vrouw, Nestawedjat genaamd. Zij was geborgen in 3 zeer fraai beschilderde sarcofagen. De tekeningen en hiërogliefen op de sarcofagen vertellen wie Nastawedjat was en hoe haar reis naar het hiernamaals, het eeuwige leven, eruit zou gaan zien.
Dit was voor ons de inspiratie om een projection mapping te bedenken van 12 meter breed en 3,5 meter hoog, die deze verhalen uitbeelden. We ontwierpen hiervoor de wand met de 3D objecten (sacrofagen en zuilen) en bedachten samen met journaliste en historica Sarah Lazarus en Globe Creative het verhaal. Op basis van de tekeningen en verhalen op de sarcofagen ontwikkelde we het storyboard en ging het animatieteam aan de slag.
De complete ruimte inclusief 3D objecten bouwden we digitaal in 3D na, om zo de animatie te kunnen testen en samen met de opdrachtgever te kunnen afstemmen.
Na maanden intensief werken hebben we de totale productie in Hong Kong geïnstalleerd, waarbij we ondersteuning kregen van de lokale AV-partij die de installatie van 3 projectoren en een Watchout systeem perfect had voorbereid. Deze projection mapping is het eerste wat de bezoekers ervaren als ze de tentoonstelling binnenkomen en geeft een perfecte mindset om alle prachtige objecten te gaan bekijken.
VR-experience – Virtual Tomb Adventure
Voor de tweede experience wilden we de bezoekers graag meenemen in een oude Egyptische graftombe om context te geven aan alle objecten uit de tentoonstelling. We bedachten dat een exclusieve VR-experience het ultieme middel zou zijn om te ervaren hoe een graftombe eruit zag. Maar je wilt hiervoor natuurlijk wel een geloofwaardige aanleiding.
We kwamen op het idee om een jonge archeologe, Yan Yan genaamd, te volgen op het moment dat zij een nog onontdekte graftombe gaat betreden. Allereerst wordt zij in de woestijn van El Medina geïnterviewd voor een archeologisch TV-programma en daarna zet zij haar speciale VR-helm op, met hierop een 360-graden VR camera gemonteerd en kunnen de bezoekers, als zij hun VR-brillen opzetten, haar live volgen op haar ontdekkingstocht.
Dit concept hebben we vervolgens i.s.m. met Globe Creative, Sarah Lazarus (research) en Janwillem de Kok (scenario) omgezet in twee scenario’s voor een preshow en een VR-Experience.
Om deze experience te realiseren produceerden we als eerste de preshow, waarin het interview wordt getoond en de karakters worden geïntroduceerd.
Vervolgens ontwikkelden we een volledige 3D-stereo VR-Experience waarin je als bezoeker samen met Yan Yan afdaalt in de graftombe. Deze graftombe is zeer realistisch gemodelleerd en de bezoekers hebben ook echt het gevoel dat ze zelf de graftombe ingaan.
Daarnaast ontwikkelden we een VR-management systeem om de VR-brillen van de bezoekers tegelijkertijd in verschillende talen te kunnen aansturen. In eerste instantie was het systeem bedoeld voor 10 gebruikers simultaan, maar door het overweldigende succes hebben we na de eerste 2 dagen van de tentoonstelling het systeem opgeschaald naar 20 simultane gebruikers.
Ook van deze experience kunnen we zegen dat het een groot succes is. Naast dat de VR-Experience gewoon super spannend is om mee te maken, geeft het ook een heel mooi beeld van de rijkheid waarmee de graftombes waren gedecoreerd, functies van alle objecten en schilderingen in de tombes.
In de pers wordt lovend gesproken over de tentoonstelling. Wij zijn dan ook enorm trots dat wij aan deze prachtige tentoonstelling hebben mogen meewerken.