In 2013 werd de afschaffing van de slavernij, 150 jaar geleden, herdacht. Omdat de trans-Atlantische slavenhandel niet had kunnen bestaan zonder scheepvaart, lanceerde het Scheepvaartmuseum in Amsterdam dat jaar een bijzondere tentoonstelling over deze nog vaak onderbelichte periode uit de Nederlandse geschiedenis.
'De Zwarte Bladzijde' gaf bezoekers een beeld van de Nederlandse slavenhandel aan de hand van het dramatische verhaal van het slavenschip Leusden. MCW heeft hiervoor een groot aantal interactives en audiovisuele oplossingen ontwikkeld.
Achtergrond
Op 19 november 1737 vertrekt het Nederlandse slavenschip Leusden uit Afrika. Aan boord ongeveer 700 Afrikaanse gevangenen - mannen, vrouwen en kinderen - bedoeld om in Suriname als slaaf verkocht te worden aan plantagehouders. Hun lot zou nog dramatischer worden. Op 1 januari 1738 verging het schip voor de monding van de Marowijne in Suriname. Uit angst overmeesterd te worden, beviel kapitein Outjes de luiken naar de slavendekken te dichten. De gevangenen hadden geen kans om te overleven.
Het fregatschip Leusden werd in 1719 gebouwd, op slechts een steenworp afstand van de plek waar nu het Scheepvaartmuseum staat. Dr. Leo Balai promoveerde op de reizen van de Leusden. Zijn onderzoek vormde dan ook de rode draad van de aangrijpende tentoonstelling 'De Zwarte Bladzijde'.
De vraag
Ontwikkel impactvolle en aangrijpende audiovisuele elementen en interactieve tentoonstellingen om het verhaal van slavenschip De Leusden tot leven te brengen.