Het nieuwe Prinsenhof - een interactieve beleving

Het dramatische verhaal van slavenschip de Leusden

Volgende casestudy


Het Scheepvaartmuseum Amsterdam

Om het verhaal van Willem van Oranje, de geschiedenis van die tijd én de ontwikkeling van de stad Delft zo indrukwekkend mogelijk te vertellen, heeft Museum Prinsenhof in Delft een grote verbouwing ondergaan en aan MCW gevraagd om een zo aansprekend mogelijke interactieve ervaring neer te zetten.


Achtergrond


Het Prinsenhof in Delft is de plek waar Willem van Oranje, de Vader des Vaderlands, op 10 juli 1584 werd doodgeschoten door de fanatiek katholieke Balthasar Gerards. Een gat in de muur bij het trapportaal is tot de dag van vandaag een herinnering aan deze politieke moordaanslag. Om het museum een noodzakelijke update te geven, werd besloten tot een grote verbouwing én een nieuwe, innovatieve insteek.

De vraag


Ontwikkel innovatieve en interessante audiovisuele elementen en interactieve tentoonstellingen om, in combinatie met de bestaande collectie, het verhaal van Willem van Oranje én de stad Delft tot leven te brengen.

Onze aanpak


Het ontwerp van het vernieuwde Museum Prinsenhof is ontwikkeld rondom 3 thema's: Willem van Oranje, Delfts Blauw en Het Vernuft van Delft, waarin de uitvindingen uit deze stad centraal staan. MCW heeft in nauwe samenwerking met XPEX (ontwerp), Heijmerink Wagemakers (bouw) en Mansveld (hardware) alle AV en interactives in het vernieuwde museum ontwikkeld en gerealiseerd.

Ervaring en historisch besef
De grote uitdaging voor ons was dat de AV en interactives moesten bijdragen aan de totale ervaring van het museum, maar dat ze wel recht moesten blijven doen aan het historisch besef van zowel de locatie als de aanwezige collectie. Met deze voorwaarde als uitgangspunt en naar aanleiding van het basisontwerp van XPEX, zijn wij aan de slag gegaan met het ontwerpen en realiseren van een multimediale experience.

Het resultaat


Stadsmaquette
Voor het vernieuwde museum is door een kunstenaar een zeer gedetailleerde stadsmaquette van Delft gemaakt. Naast deze maquette staan kijkers, die bezoekers diverse zaken over de geschiedenis van de stad Delft laten zien. Wij hebben hiervoor een zevental korte animaties gemaakt, die vervolgens op een iPod in de kijkers zijn gemonteerd. Het resultaat is een bijzondere illusie die men terug voert in de tijd.

Sprekende portretten
Om de geschiedenis op een interessante wijze tot leven te brengen, hebben wij ook zes sprekende portretten gemaakt. Zo kunnen bezoekers kennis maken met de hofleverancier van Delfts Blauw, een jaloerse plateelbakker, een jonge en hoogzwangere Anne van Saksen en een nerveuze cuisinière. Voor deze portretten hebben wij de scripts geschreven, acteurs gecast en de films zelf gerealiseerd.

Nog meer interactives
Aanvullend hebben wij een grote animatie ontwikkeld die in het museum speelt over drie panelen van drie meter hoog en één meter breed. Hierin wordt op aansprekende wijze verteld over De Opstand. Ook zijn wij verantwoordelijk geweest voor een speciale Kinect-game en vijf interactives op grote touchscreens en/of iPads. Dit alles draagt in belangrijke mate bij aan het unieke interactieve karakter van het Prinsenhof.

De moord op Willem van Oranje
De grootste publiekstrekker van het Prinsenhof is en blijft uiteraard de plek waar Willem van Oranje is neergeschoten. Hiervoor hebben wij een bijzondere silhouetten-projectie gemaakt, die de bezoekers laat zien wat er op die noodlottige dag is gebeurd. Het is alsof men er zelf bij is.

Een groot succes
Op 16 en 17 mei 2014 hebben wij, in samenwerking met Mansveld, de ongeveer 25 exhibits geïnstalleerd, waarna er nog een week was voor de laatste finetuning. Het vernieuwde Museum Prinsenhof werd op 23 mei 2014 officieel geopend door Koning Willem Alexander. Het enthousiasme na de opening was enorm. Er werd zeer positief gereageerd op de diverse interactieve onderdelen. Het museum is weer helemaal up-to-date.

Media


In de media is uitvoerig aandacht besteed aan het vernieuwde Prinsenhof: