Om het aantal incidenten langs het spoor terug te dringen moet iedereen die aan het spoor gaat werken een Digitaal Veiligheidspaspoort hebben.
Jaarlijks wordt door ongeveer 50.000 mensen dit veiligheidspaspoort aangevraagd. MCW is gevraagd om daarvoor - in samenwerking met Railinfra Opleidingen - een digitaal systeem te ontwikkelen.
Achtergrond
Een ongeluk zit in een klein hoekje. Behalve als je aan het spoor werkt, want dan kan dat hoekje een aanstormende intercity zijn die niet meer voor je kan remmen. Voor ProRail BV, de beheerder van de spoorinfrastructuur in Nederland, staat veiligheid dan ook boven alles. Dat geldt zowel voor de eigen werknemers als de aannemers die in opdracht van het bedrijf aan het spoor werken. Om er zeker van te zijn dat iedereen de huisregels van ProRail kent, is het programma 'Toegang tot het spoor' ontwikkeld.
Het Nederlandse spoorwegennet bestaat uit meer dan 7000 kilometer spoor, bijna 2800 overwegen, 4500 kilometer bovenleiding en 405 stations. Het spreek dus voor zich dat er een groot aantal mensen nodig is om dit enorme netwerk goed te onderhouden. ProRail is als spoorinfrastructuurbeheerder van Nederland verantwoordelijk voor het spoorwegennet en huurt regelmatig externe bedrijven in om onderhoud te verzorgen. Voordat deze mensen 'op het spoor' kunnen, is het echter wel noodzakelijk dat zij zich terdege bewust zijn van de risico's die komen kijken bij het uitvoeren van werkzaamheden aan het spoor.